Villkor


 

KÖP- OCH LEVERANSVILLKOR

Allt är möjligt! Vi på Växthuset Linds strävar ständigt efter att du som kund skall få just dina önskemål tillgodosedda. Har du önskemål tveka inte på att ta kontakt med oss. Vi har öppet alla dagar. Välkommen till Växthuset Linds!

Beställningsvaror - Alla varor som inte är lagervaror (finns i lager), räknas som beställningsvaror. Alla leveranstider för beställningsvaror som anges är ungefärliga. Vi återkommer till dig om leveranstiden av någon anledning skulle bli längre än detta.

Sekretess

Växthuset Linds garanterar, enligt Personuppgiftslagen(PUL), att dina personuppgifter aldrig lämnas ut till tredje part.

RETUR/ÅNGERRÄTT

Vid köp i vår webbutik eller via telefon gäller distanshandelslagen. Det innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du mottagit varan. Varan ska vara i lika gott skick som när du fick den, det vill säga oanvänd och oskadad. Varan skall vara packad i originalemballage. När du utnyttjar ångerrätten står du som kund för returfrakten. Returen måste skickas på ett sådant sätt att produkten ankommer till returadress.

Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen. Observera att eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur. Vänligen kontakta info@vaxthusetlinds.se innan du returnerar en vara.

Växthuset Linds är inte ansvariga för eventuella transportskador vid returförsändelse, skicka därför retur väl emballerat.

Vid köp av en vara som ej finns på lager, är specialtillverkad/beställd eller på annat sätt anpassad för dig så gäller inte ångerrätten. Detta kan till exempel vara ett träd som beställts just för dig. 

Ångerrätt gäller ej företagskunder.

REKLAMATIONER

Om det rör sig om en reklamation på grund av fel på varan eller att vi expedierat fel vara byter vi första hand ut varan mot en ny, alternativt om varan är slut i lager återbetalar vi det du lagt ut för varan.

Om det rör sig om en reklamation på grund av fel på varan eller att vi expedierat fel vara byter vi i första hand ut varan mot en ny. alternativt om varan är slut i lager 

Många av våra möbler är unika och handplockade från både Europa och Asien av rejäla trämaterial som kan påverkas av transport, luftfuktighet och placering. Trä är ett levande material som kan förändras/spricka. Därför kan vi ej garantera att varan inte förändras över tid. 

Transportskador

Viktigt: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på din fraktsedel ifrån fraktbolaget i samband med kvittens, be chauffören notera skadan och signera. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackning/emballage, meddela detta snarast.

Vid alla transportskador kontakta info@vaxthusetlinds.se och bifoga i mail tydliga bilder på skadan och eventuellt skadat emballage och uppge i mail ditt ordernummer. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid.

Om transporten lämnas ut utan påskrift, med fullmakt, kan transporten inte reklameras.

ÖVRIGT

Om du är under 18 år så måste du ha målsmans tillstånd att beställa hos oss. Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Växthuset Linds AB förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

Felaktiga uppgifter

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid. Vi reserverar oss för eventuella fel i såväl produktinformation som pris och lagersaldo. Även efter genomfört köp och skickad orderbekräftelse förbehåller vi oss rätten att ändra pris och leveranstid vid eventuellt tryckfel.

Force Majeure

Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.

FÄRGER OCH BILDER

Vi strävar efter att återge färger och texturer på våra produkter så exakt som möjligt, men vi kan inte garantera att de bilder som visas i webbshopen exakt återger verkligheten. Hur t.ex. färger återges beror bl.a. på din dator, bildskärmens inställningar m.m. Ofta använder vi också bilder från våra leverantörer, då har vi ingen möjlighet att påverka förutsättningarna vid fotograferingen för att få så bra bilder som möjligt.

FÖRETAGSINFORMATION

Växthuset Linds AB

Sotaregatan 1

62153 Visby

Telefon: 0498-277733
E-post: info@vaxthusetlinds.se
Organisationsnummer: 556217-2097

 

Växtgaranti – Etableringsgaranti

Vi har på större växter, såsom träd och buskar valt att ge en etableringsgaranti, i linje med vår kedja BoGrönt, med följande villkor:

 

Växter är levande och behöver omvårdnad för att trivas. Det kan ta tid, ibland upp till ett par månader, innan man ser att växten anpassat sig till den nya växtplatsen.

BGrönt följer konsumentköplagen

Växterna uppfyller de normer som gäller för kvalitet, sundhet och sortäkthet.

Om växten inte vill växa, ta sig, trots att både planteringsråd och skötselanvisningar följts bör du göra följande:

LÅT VÄXTEN STÅ KVAR PÅ VÄXTPLATSEN OCH KONTAKTA OSS

 

Anmäl:

-Vid vårköp (mars-maj) tidigaste efter 2 månader och senast inom 3 månader-

-Vid sommar- och höstköp (from juni) inom 3 månader

Ovanstående gäller för vedartade växter inom rekommenderad zon, dock ej de som är planterade i urnor och krukor eller för skador på växten efter köp såsom mekanisk åverkan och ej heller vid exceptionell kyla

SPARA KVITTOT!

 

Kom ihåg att kontakta oss snarast om Du misstänker att något inte står rätt till. Vänta inte till sista dagen på garantin. I dagsläget har de flesta telefoner som kan ta bra bilder. Vi tar gärna emot dessa på e-post (info@mobackes.se). Det gör att vi mycket lättare bedöma läget.

Det finns ingen generell övervintringsgaranti. Det är omöjligt för oss att råda över vädret och om vi kommer att få en mild, ”normal” eller extrem vinter. Likaså kan vi inte ta ansvar för skador uppkomna genom yttre påverkan (snötryck, sork eller rådjur t.ex.).

För fel som kan ta lång tid att upptäcka såsom att ett äppelträd eller ros som inte blommar/bär frukt första året är av rätt sort gäller konsumentköplagen och sortäkthetsgarantin gäller i två år. Vid sortfel får du som kund välja mellan att gräva upp och lämna tillbaka den felaktiga växten och få ett nytt exemplar av rätt sort eller att behålla växten

 

Etableringsgarantin omfattar inte:

Perenner, krukväxter, sommarblommor eller reavaror